Masagena_3

My photo
apabila tinta berbicara, mekarlah nostalgia, menyingkap ceritera, tanpa sia-sia

Friday 16 March 2012

Kisah "KOK LIMA DING"

  "Kok lima ding... kok lima ding...  kok lima ding..."  Aba mengulang-ulang tanpa henti dari tadi.  Kaki montoknya yang putih gebu membawanya sebentar ke depan dan sebentar ke dapur di rumah kongsi kecil itu.  Kadang-kadang dia bertepuk tangan.  Terbayang di wajahnya bahawa dia sedang berseronok.

      "Kok lima ding... kok lima ding... kok lima ding..."  Aba yang baru belajar menyebut beberapa perkataan meneruskan nyanyiannya dengan suara yang nyaring.  Jenak tidak dapat mempastikan lagu atau irama apa yang cuba didendangkan.  Lidah Aba terlalu pelat, hingga liriknya pun menjadi tanda tanya kepada Jenak.

      "Tak apalah dia menyanyi, bukannya sakit,"  bisik hati Jenak sambil terus mengacau adunan cendol pandan asli di atas bara api.  Besok hari gajian, banyak lagi kerja yang perlu Jenak sesesaikan.  Empat orang anaknya ke sekolah.  Tinggal Sia, Aba dan Ada di rumah.  Pada umur tiga tahun lebih, Sia yang lemah-lembut, sudah boleh diharap menghinjut buaian Ada.  

***

      Adun duduk sebaris sepanjang dinding dengan tujuh orang anak jiran-jiran mereka.  Mereka baru hendak memulakan sesi mengaji Qur'an petang itu.  Sam, Aya dan Una mengawasi mereka.  Sam sudah khatam sebanyak empat kali, Aya tiga kali, dan Una dua kali.  Sekarang mereka boleh menolong Jenak mengajar anak-anak mengaji lain membaca Muqaddam dan Qur'an besar.   Dengan cara itu anak-anaknya bertiga itu juga dapat mengulang bacaan masing-masing.  Alhamdulillah.

      "Kok lima ding... kok lima ding... kok lima ding..."  Aba meluru dari dapur dan terus duduk di sebelah Aya.  Jenak terpinga-pinga seketika, tetapi membiarkan saja. Wajah Aba serius dan matanya bulat berkaca-kaca.  Aya bangun tanpa kata-kata, lalu mengambil kain dan menutup lutut Aba.  Aya faham bahawa jika duduk di hadapan Qur'an, hendaklah menutup lutut.  Aya tak banyak cakap, tapi agak skema orangnya.  Jenak tersenyum simpul.

      "Fafahhamnaahaa Sulaimaana.........." anak-anak mula membaca doa.  Jenak mendengar dengan teliti.....  Doa ini agak panjang, namun Jenak memaksa semua anak mengaji untuk menghafalnya kerana fadhilah penerangan hati yang sangat besar.   Dia juga menasihati mereka agar membaca doa ini untuk pelajaran di sekolah.

      "Kok lima ding!!!"  tiba-tiba suara Aba mengatasi suara anak-anak lain.  Jenak terkejut.  Barulah dia faham bahawa "kok lima ding" ialah "bihaqqi Muhammadin".  Rupa-rupanya selama ini, Aba yang berumur dua tahun tujuh bulan itu selalu pasang telinga apabila anak-anak belajar Al-Qur'an.  "Bihaqqi Muhammadin" adalah perkataan Arab pertama yang disebutnya walaupun dengan telornya yang istimewa dan tersendiri.

      "Muhammad itu sangat benar anakku.  Baginda ialah Rasulullah, penutup sekalian nabi, insan yang sungguh berjasa menyampaikan Islam sebagai rahmat kepada sekalian Alam ini.  Ya Allah, berikanlah kefahaman Islam kepada semua anakku, kerana itu adalah kebaikan yang terunggul yang Engkau berikan kepada hamba-hambaMu yang terpilih,"  Jenak berbisik sendirian sambil memanjatkan doa kepada Allah Rabbul Jalil.

***

Tiga Tahun Kemudian...........

      "MasyaAllah, MasyaAllah...." Timah sangat terharu.  Sia membaca Surah Adh-Dhuha dengan suara yang sangat lunak dan merdu.  Bacaannya bertajwid dan sangat tartil.  Sungguh enak pada pendengarannya.  Matanya tertumpu kepada Sia anak kelima Bahar dan Jenak yang manis sekali dengan pakaian khatam Qur'an ala pengantin.  Sesekali Timah menyapu air matanya.  Tiada kesalahan bacaan yang dilakukan oleh Sia.

     "Allah, Allah, Allah...."  Lija, biras Jenak mengangguk-ngangguk takjub mendengar Surah Al-Insyirah yang dibacakan oleh Aba, adik Sia.  Matanya tidak berkedip-kedip memandang Aba yang dihias cantik sekali seolah-oleh pengantin kecil.  Sesekali dia juga menyapu matanya yang basah.  Suara Aba begitu nyaring dan penuh keyakinan.  Tiada kesalahan bacaan yang dilakukan oleh Aba juga.

      "Boleh dorang berdua khatam sekali ya, Kak Jenak,"  Lija seolah-olah meminta kepastian, sambil menjamah pulut kuning dan kari ayam kampung.  Di atas "pelamin" mereka, Sia dan Aba juga sedang makan pulut kuning.  Kedua-duanya duduk dan makan dengan sopan sekali, walaupun duduk di tempat yang sungguh istemewa pada majlis itu.  Bahar dan Jenak mengajar anak-anak mereka bersopan selalu, khususnya di hadapan tetamu yang datang ke rumah.

      "Sia sudah lapan bulan tamat Qur'an.  Sepatutnya kita buat Khatam Qur'an untuk dia sebelum masuk darjah satu hari tu.  Tapi, Si Aba tu, bersungguh-sungguh hati dia nak khatam dengan kakaknya.  Dia yang rajin betul membaca sampai enam kali, kadang-kadang lapan kali sehari.  Dia kan belum sekolah, banyaklah masanya setiap hari.   Penat jugak kita dibuatnya.  Kakak-kakak dan abangnyalah yang selalu memerhatikan bacaannya setiap hari.  Kalau ikutkan membaca empat kali sehari, bulan enam tahun depan baru dia boleh khatam tu,"  Jenak memberi penjelasan panjang dan lebar.

      "Kuat kemahuannya si Aba tu.  Apa dia mahu, dia usaha betul-betul,"  Timah pula mencelah dengan nada yang agak serius.

     "Ya Timah, dia bermula dengan kok lima ding saja,"  kata Jenak disambut gelak ketawa oleh mereka yang mengetahui kisah kok lima ding.

      




No comments:

Post a Comment